CONSULTING DRILLS? Trainen voor een stap vooruit
 

Vorige week had ik er weer één. De laatste was zo’n 10 jaar geleden. Een cursus van een dag of wat, inclusief overnachting. Nooit gedacht dat ik er ooit nog eens één zou doen. Maar nadat ik in januari van dit jaar het ambtenarenschap had verlaten en had verruild voor het vak van consultant, paste dat ook wel. Wat wist ik immers van het vak, anders dan dat ik het tal van keren had waargenomen vanaf de andere kant van de tafel. En ik wilde het nu eens zelf ervaren, zelf gaan doen. Daarom had ik de keuze voor de switch gemaakt. En een cursus, alom aanbevolen, ja, die zou me daarbij wellicht kunnen helpen.

En zo zat ik vorige week bij Consulting Skills. Consulting Skills is een cursus van de Associatie voor OrganisatieOntwikkeling, waarin je meer uit jezelf leert te halen tijdens je werk; vanaf het eerste gesprek met een potentiele klant tot en met de evaluatie met een klant na afloop van het project. Ik deed deze cursus samen met negen andere Berenschotters. Een aantal van hen kende ik nog niet, die heb ik leren kennen, en hoe. Anderen kende ik al wel, en die heb ik veel beter leren kennen dan ik al deed. Geweldig leuk, het zijn negen fantastische collega’s. Mijn op één na grootste verwondering, die ik meeneem uit Otterlo ben ik echter zelf. Ik had voor mezelf op de rij gezet waarop ik mij wilde verbeteren, versterken, en met de nodige dosis scepsis (‘omdat me dat toch niet gaat lukken na al die jaren praktijkervaring’) ben ik afgereisd naar Otterlo. Daar ben ik aan de slag gegaan met mijn ‘verbeterpunten’, keer op keer oefenend, ‘skills by drills’ zou je kunnen zeggen. En toen ik na afloop wegreed, wist ik dat ik stappen vooruit had gezet, hoe ik in ontmoetingen met (mogelijke) klanten nog meer kan doen met non-verbale communicatie. Maar mijn grootste verwondering is tevens een bewondering: dat de trainers Joske Diesfeldt en Johann Wuestenberg van de AOO dat voor elkaar hebben kunnen krijgen!. J&J: petje af, chapeau!!

Uit de column van Arno van Kempen, Berenschotblad B2B, 29 05 2012.

Arno van Kempen